Training

Herkennen en ondersteunen uitzonderlijk hoogbegaafden (UHB)

Hoogbegaafdheid is een term die voor een zeer uiteenlopende groep mensen en hun gedragingen gebruikt wordt, omdat die 'buiten de norm' vallen. Voor de groep 'uitzonderlijk hoogbegaafden' (of 'UHB-ers') geldt dat des te sterker.

 

Werkwijze

In deze bijeenkomst leer je met een andere bril naar (uitzonderlijke) hoogbegaafdheid kijken. We bespreken kort enkele modellen over hoogbegaafdheid/hoogbegaafd gedrag en leggen uit hoe uitzonderlijke hoogbegaafdheid binnen deze modellen past (of niet). Dit duiden wij vooral vanuit theorievorming aangaande asynchrone ontwikkeling (iets waar de meeste mensen in hun leven in meer of mindere mate mee te maken krijgen: in het geval van UHB'ers zeer waarschijnlijk eerder meer dan minder) en vanuit de theorie van positieve desintegratie van Dabrowski, met name de zogeheten 'overexcitabilities'. Tot slot bespreken we enkele praktijkvoorbeelden van hoe UHB'ers op school te stimuleren en nodigen wij deelnemers uit om zelf best practices te opperen.

 

Doelen + beoogde opbrengst 

  • Onderscheid leren maken tussen HB en UHB
  • Leren UHB te signaleren
  • Leren UHB'ers te stimuleren


Deelname voorwaarden

Aan deelname zijn geen kosten verbonden maar:

  • Mocht je je onverhoopt moeten afmelden, doe dit dan met opgave van reden zo tijdig mogelijk, zodat mensen op een eventuele wachtlijst alsnog een plaats kunnen krijgen.
  • Afmelden is, met opgave van reden, tot twee weken voor de sluitingsdatum kosteloos mogelijk. Bij niet tijdig afmelden kunnen de kosten worden verhaald bij het betreffende schoolbestuur/ de school.
  • Indien je je hebt opgegeven is een minimaal aanwezigheidspercentage van 80% vereist. Bij onvolledige aanwezigheid kunnen kosten worden verhaald bij het betreffende schoolbestuur/ de school.