Training

Begaafde leerlingen motiveren bij onderpresteren

Onderpresterende leerlingen zijn leerlingen die hun talenten minder ontwikkelen dan we op grond van hun aanleg verwachten, zonder dat zij gehinderd worden door een leer- of persoonlijkheidsstoornis. Deze leerlingen zorgen vaak voor hoofdbrekens. We willen allemaal graag het beste uit onze leerlingen halen op een zo goed mogelijke manier en als dat dan toch niet helemaal lukt zoals we voor ogen hadden, kan dat teleurstellend zijn. Hoe kun je leerlingen begeleiden die zich anders ontwikkelen dan je eigenlijk verwacht? Wat beïnvloedt motivatie en welke rol speelt de leraar in het aanwakkeren van die motivatie?

 

Werkwijze en doelen

Voor deze bijeenkomst heb je voldoende tot goede basiskennis over hoog- en meerbegaafdheid nodig.


Tijdens de bijeenkomst:

  • Bespreken we de casuïstiek uit de dagelijkse lespraktijk aan de hand van de profielen van Betts en Neihart;
  • Inspireer je elkaar door je ervaringen te delen;
  • Doe je kennis op over hoogbegaafdheid en onderpresteren.

 

Na de bijeenkomst:

  • De leerkrachten hebben ervaring opgedaan met de profielen van Betts en Neihart en kunnen deze kennis toepassen in gespreksvoering en de dagelijkse praktijk.
  • De leerkrachten zien het verband tussen hoogbegaafdheid en onderpresteren.
  • De leerkrachten doorzien de aangeleerde afhankelijkheid en het ‘hangmat leren’.


Deelname voorwaarden

Aan deelname zijn geen kosten verbonden maar:

  • Mocht je je onverhoopt moeten afmelden, doe dit dan met opgave van reden zo tijdig mogelijk, zodat mensen op een eventuele wachtlijst alsnog een plaats kunnen krijgen.
  • Afmelden is, met opgave van reden, tot twee weken voor de sluitingsdatum kosteloos mogelijk. Bij niet tijdig afmelden kunnen de kosten worden verhaald bij het betreffende schoolbestuur/ de school.
  • Indien je je hebt opgegeven is een minimaal aanwezigheidspercentage van 80% vereist. Bij onvolledige aanwezigheid kunnen kosten worden verhaald bij het betreffende schoolbestuur/ de school.