Tijdens deze werksessies richten we ons op het verbeteren van de ondersteuning voor hoogbegaafde leerlingen binnen scholen. Het doel is om een duidelijke strategie te ontwikkelen die aansluit bij de specifieke behoeften van elke school.
Hoogbegaafd – beleid: bijeenkomst 1, werksessie hoogbegaafdheid - beleid
Doel
Het versterken van de basis-, breedte- en diepteondersteuning door:
Werkwijze/ uitvoering
Ter voorbereiding vragen we de deelnemers een aantal dingen op papier te zetten en hun beleid onder de loep te nemen.
We starten met een korte gezamenlijke inleiding. Daarna gaan we praktisch aan de slag met twee interactieve werkvormen:
Kaderen en kansen
“Zorg voor hoogbegaafde leerlingen”. Hoe was het, hoe is het nu, waar willen we naar toe?
Schrijven en schaven
Aan de hand van een aantal kernpunten kunnen de deelnemers onder begeleiding van een adviseur met hun eigen school- of beleidsplan aan de slag om de kernpunten te checken, aan te vullen, te beschrijven of te herschrijven.
Hoogbegaafd beleid in de praktijk: bijeenkomst 2 - het ondersteunen van je team in de uitvoering
Doel
Werkwijze/ uitvoering
Dan staat het beleid netjes op papier, maar hoe zie je dat in de praktijk terug? Hoe krijg je je team mee? In een interactieve sessie van drie uur wordt dit onderwerp uitgediept. Deelnemers kunnen hun praktijkervaringen inbrengen en hun kennis vergroten. We zoomen in op de pedagogisch-didactische, inhoudelijke en organisatorische knelpunten die je tegen kunt komen in een team en geven tips op welke manier je hier in je team aandacht aan kunt besteden.
Deze bijeenkomst is een vervolg op de bijeenkomst 1: Werksessie hoogbegaafd- beleid.
Afhankelijk van de groepsgrootte wordt de sessie begeleid door één of meerdere adviseurs.
Deelname voorwaarden
Aan deelname zijn geen kosten verbonden maar: