Leergang

Een doorgaande lijn ontwikkelingsvoorsprong binnen het IKC

Met deze leergang wordt de kennis op het gebied van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong van pedagogisch medewerkers en leerkrachten (groep 1/2/3) vergroot. Daarnaast is er ruime aandacht voor het werken in de praktijk. De kennis en praktische tips richten zich op de volgende gebieden: kennis van ontwikkelingsvoorsprong/hoogbegaafdheid, ontwikkeling van het jonge kind, signaleren en observeren, inrichting en materialen, passend aanbod, mindset, sociale en emotionele ontwikkeling, doorgaande lijn en ouders.

 

Werkwijze

De leergang bestaat uit 5 bijeenkomsten van 2 uur. Tussen de bijeenkomsten zijn er 4 e-learning modules, die je zelfstandig en in je eigen tijd kunt doorlopen. Aan de e-learnings zijn praktische opdrachten voor in de groep gekoppeld.


Inhoud van de leergang



  • Kennismaking
  • Logistieke uitleg van de training, de online leeromgeving
  • Vaststellen startsituatie deelnemers
  • Wanneer spreken we van een ontwikkelingsvoorsprong of van hoogbegaafdheid?
  • Het belang van vroegsignalering



  • Terugkoppeling e-learning en opdracht
  • Beeld van ouders
  • Gesprekken met ouders
  • Driehoek ouders, kind, school/kdv
  • Afsluiting: wat neem je mee en wat is je volgende stap
  • Uitdelen certificaten
  • Terugkoppeling e-learning en opdracht
  • Beeld van ouders
  • Gesprekken met ouders
  • Driehoek ouders, kind, school/kdv
  • Afsluiting: wat neem je mee en wat is je volgende stap
  • Uitdelen certificaten
  • Terugkoppeling e-learning en opdracht
  • Beeld van ouders
  • Gesprekken met ouders
  • Driehoek ouders, kind, school/kdv
  • Afsluiting: wat neem je mee en wat is je volgende stap
  • Uitdelen certificaten
  • Terugkoppeling e-learning en opdracht
  • Beeld van ouders
  • Gesprekken met ouders
  • Driehoek ouders, kind, school/kdv
  • Afsluiting: wat neem je mee en wat is je volgende stap
  • Uitdelen certificaten
  • Terugkoppeling e-learning en opdracht
  • Beeld van ouders
  • Gesprekken met ouders
  • Driehoek ouders, kind, school/kdv
  • Afsluiting: wat neem je mee en wat is je volgende stap
  • Uitdelen certificaten
  • Terugkoppeling e-learning en opdracht
  • Beeld van ouders
  • Gesprekken met ouders
  • Driehoek ouders, kind, school/kdv
  • Afsluiting: wat neem je mee en wat is je volgende stap
  • Uitdelen certificaten
  • Terugkoppeling e-learning en opdracht
  • Beeld van ouders
  • Gesprekken met ouders
  • Driehoek ouders, kind, school/kdv
  • Afsluiting: wat neem je mee en wat is je volgende stap
  • Uitdelen certificaten
  • Terugkoppeling e-learning en opdracht
  • Beeld van ouders
  • Gesprekken met ouders
  • Driehoek ouders, kind, school/kdv
  • Afsluiting: wat neem je mee en wat is je volgende stap
  • Uitdelen certificaten


De bijeenkomsten hebben een interactief karakter, waarbij theorie en praktijk worden afgewisseld. Het inbrengen van vragen en ervaringen door deelnemers wordt aangemoedigd. Waar nodig worden accenten gelegd met betrekking tot specifieke groepen, maar er is ook aandacht voor de verbinding tussen de verschillende bouwen. De praktijkopdrachten kunnen in de eigen groep/situatie worden uitgevoerd. Bij de bespreking van de opdrachten worden de IKC’s gemixt. Op die manier worden zowel de verbinding binnen het IKC als de uitwisseling met andere IKC’s geborgd.



Deelname voorwaarden

Aan deelname zijn geen kosten verbonden maar:

  • Mocht je je onverhoopt moeten afmelden, doe dit dan met opgave van reden zo tijdig mogelijk, zodat mensen op een eventuele wachtlijst alsnog een plaats kunnen krijgen.
  • Afmelden is, met opgave van reden, tot twee weken voor de sluitingsdatum kosteloos mogelijk. Bij niet tijdig afmelden kunnen de kosten worden verhaald bij het betreffende schoolbestuur/ de school.
  • Indien je je hebt opgegeven is een minimaal aanwezigheidspercentage van 80% vereist. Bij onvolledige aanwezigheid kunnen kosten worden verhaald bij het betreffende schoolbestuur/ de school.